Khamis, 5 Jun 2008

Menaikkan harga hanya menyelesaikan masalah jangka pendek

Keputusan kerajaan menaikkan harga minyak secara drastik menjadi tsunami yang begitu teruk kepada rakyat Malaysia memandangkan pendapatan mereka masih tidak dinaikkan lagi.

Malah, langkah kenaikan harga bahan api ini dilihat hanya satu cara penyelesaian jangka pendek, yang bukan sekadar menyebabkan kos pengangkutan bertambah tinggi, tetapi turut melibatkan harga barangan meningkat, tegas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Negeri Selangor, Elizabeth Wong.

Menurut beliau, sementara harga bahan api naik sebanyak 60 peratus, RM625 subsidi hanya cukup untuk tiga bulan sahaja serta dilihat tidak dapat menyelesaikan tekanan hidup rakyat Malaysia.

"Disebabkan pengangkutan awam yang tidak berkesan, para pekerja masih bergantung kepada kenderaan sendiri ke tempat kerja. Lebih mengecewakan, RM9.9 bilion yang dikatakan dijimatkan di antara tempoh kenaikan harga bahan api yang lepas dan kini, ia langsung tidak menaikkan taraf pengangkutan awam negara," tegas beliau dalam kenyataan medianya kepada Harakahdaily, hari ini.

Katanya, Malaysia merupakan negara pengeksport petrol yang juga akan mendapat keuntungan yang tinggi semasa harga pasaran dunia naik sampai melebihi US130, di mana rakyat Malaysia sepatutnya mendapat manfaat daripada kenaikan harga petrol sedunia.

"Sudah tibanya masa Petronas melaksanakan prinsip ketelusan dalam keuntungan yang diperolehi, agar keuntungan yang dimiliki Malaysia dinikmati semua rakyat jelata," tegas beliau.

Sehubungan itu, Elizabeth berkata kerajaan sepatutnya berbincang dengan kerajaan negeri sebelum membuat sebarang keputusan, khasnya dalam aspek perancangan dan pengurusan ekonomi.


TeMeRlOh

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...