Selasa, 27 Mac 2012

GENAP SEBULAN 27 Hari Bulan~

Alhamdulillah bersyukur kehadrat ilahi, Allah masih memberi ruang dan peluang kepada hambanya melihat dunia yang dijadikanNya untuk hamba-hambaNya berfikir. 27/2/2012 merupakan tarikh yang bersejarah buat saya walaupun sesetengah orang menghadapinya dengan keadaan biasa sahaja, dan ada juga mereka yang menghadapinya beberapa kali dan sudah lali baginya.

Ya, 27 haribulan tarikh saya memasuki dewan bedah untuk sedikit operation, bak kata kawan, “servis-servis sikit” . Bak kata formen motosikal, bila enjin moto dah buka atau dengan bahasa mereka, enjin dah usik banyak mende nak di setting balik. Side effect tu memang ada, insyaAllah jika kita jaga kesihatan, menjaga segala-galanya, berdoa kepada Allah, insyaAllah kesihatan kita ditahap yang baik.

Namun ini merupakan ujian Allah kepada hambanya bergelar insan, 26/2/2012 sekitar jam 11 pagi saya mendaftarkan diri ke wad, gerun juga masuk jarum panjang kat tangan ni. Sahabat-sahabat yang sudi membantu menghantarkan saya ke hospital, terima kasih banyak-banyak. Berjumpa dengan ketua jururawat disitu, “camne dah ready nak operation”, “insyaAllah mak cik” jawab saya. Panggil makcik sebab umurnya lebih kurang mak saya. Berbual-bual dan di tanyakan macam-macam oleh ketua jururawat tersebut. Satu kata-kata yang saya ingat darinya sehingga ia berlaku depan mata saya. “sayang seorang ibu kepada anaknya tak sehebat sayangnya seorang isteri kepada suami”. Terfikir panjang saya. Jangan marah wanita-wanita yang bakal menjadi isteri kepada suami, insyaAllah kalian juga bakal mempunyai anak. Sejarah sumayyah juga membuktikan bahawa bila anaknya dicampak kedalam api, bagaikan dipanah petir olehnya, perasaan ini tidak berlaku bila suaminya dicampak kedalam api.

Bukanlah saya ingin memperkecilkan wanita tentang kasih sayang ini, masakan tidak begitu sayang anaknya yang dikandung selama 9 bulan 10 hari(sains). Betul tak?

Bilamana kita tahu akan sesuatu yang bakal kita hadapi, pasti kita bersedia dengan secukup mungkin, bagai penjenayah yang bakal digantung di tali gantung, mereka tahu mereka akan mati, masa

dan hari yang berbaki sebelum menghadapi tali gantung itu pasti mereka penuhi dengan ibadah dan bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Pengalaman menghadapi operation juga begitu, sehari sebelum operation betapa perasaan ini hanyalah diletakkan sepenuh-penuh pergant

ungan kepada Allah.

Saya di bius sepatutnya separuh badan, tetapi terpaksa bius seluruh badan kerana masalah tertentu dengan dimasukkan tiub sehingga kedalam tekak saya. Gerun juga bunyinya, nasib baik ketika tu dah tak sedar apa-apa. Selepas lebih dua jam di dalam bilik bedah, saya keluar, “ seorang nurse kejutkan saya dengan memanggil nama saya supaya buka mata. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Illahi, selamat menjalani pembedahan.


Sehari selepas menjalani pembedahan, saya gagahkan diri untuk bangun. Kata seorang nurse, “kalau awak boleh bangun je, awak dibenarkan balik” Sedih dan terasa sayu hati melihat ayah dan mak menunggu datang dari jauh untuk bersama anaknya. Saya bangun dari katil dengan kaki yang terketar-ketar, hampir pengsan menahan kesakitan. Saya baring semula diatas katil dan mak lapkan kain basah ke muka saya. Allah sahaja mengetahuai apa yang saya alami ketika itu. Saya bangun kali kedua dan dipimpin oleh ayah untuk saya ke bilik air. Alhamdulillah walaupun hampir-hampir lagi mahu pitam, saya kuatkan juga. Tak tahan melihat mak dan ayah digigit nyamuk menunggu saya di wad. Alhamdulillah tegahari pada hari tersebut saya dibenarkan pulang. Lega rasanya walaupun masih tidak boleh berjalan dengan normal, terpaksa menggunakan kerusi roda pada awalnya. Terima kasih sahabat-sahabat yang sudi menjenguk saya walaupun saya hampir-hampir pulang.


“Allah bagi sakit kat enta, Allah sayang enta”, “ujian Allah buat hambaNya” dan macam- macam lagi kata-kata yang disampaikan oleh rakan-rakan, sahabat handai.

Ayat 2 Surah al-Ankabut, yang bermaksud,

"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt."
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?"...Lalu jawab Rasulullah saw, "Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin."


Allah s.w.t. berfirman "Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya" (Surah At-Taghabun:11)

Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)


Terjumpa dalam satu artikal…

Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup, tetapkan hatimu dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada Allah SWT. Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu. Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNya.

Sedang dirimu di uji, Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan. Ingatlah orang-orang yang dikasihi Allah SWT. Setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu. Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan, redha dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran husno dzonnya engkau pada ALLAH SWT.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ustaz yang kuat lagi gagah perkasa menghadapi ujian Allah..teruskan menjadi kuat!! Ujian Allah akan sentiasa datang silih berganti untuk mengajar ustaz tentang makna SABAR, IKHLAS dan REDHA. Harus menjadi kuat juga tuk balas jasa ayah dan mak ustaz dengan menjaga mereka suatu hari nanti.

SyAbAb IsLaM berkata...

syukran

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...